Balance your diet, balance your health Balance your diet, balance your health

Zo kies je een hoogwaardig voedingssupplement

Je kan je behoorlijk overweldigd voelen als je zonder hulp een voedingssupplement gaat uitkiezen. Zowel in de winkel als online kun je kiezen uit talloze producten met verschillende ingrediënten, prijskaartjes en doseringen. 

Voedingssupplementen kunnen je gezondheid ondersteunen, maar de kwaliteit en werkzaamheid zijn grotendeels afhankelijk van de producent. Aangezien kwaliteit niet altijd gegarandeerd is, is het heel belangrijk dat je als consument weet hoe je voor een betrouwbaar en gerenommeerd merk kiest. 

Hieronder lees je wat de belangrijkste punten zijn waar je op moet letten bij het kiezen van een hoogwaardig voedingssupplement:

De ingrediëntenlijst 

Producten die worden verkocht als voedingssupplement, moeten zijn voorzien van een voedingswaarde-etiket met informatie over de actieve ingrediënten of voedingsstoffen, de hoeveelheid per portie, de dagelijkse waarden en de inactieve ingrediënten die het product bevat, zoals vulmiddelen, bindmiddelen en kunstmatige kleurstoffen. De producent stelt een dosering voor, maar je zorgverlener kan beslissen dat een andere dosering beter is voor jou.

VWR

VWR staat voor ‘voedingswaardereferenties’. De oude ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) klinkt je misschien bekender in de oren, maar de ADH en VWR zijn in feite precies hetzelfde. Op het etiket van voedingssupplementen staat bij elk ingrediënt het percentage van de VWR (% VWR) dat het supplement bevat (bijv. vitamine C, 80 mg, 100% VWR). De VWR is bepaald voor dertien vitaminen en veertien mineralen voor de etikettering van voedingsmiddelen en is een richtlijn voor de dagelijkse hoeveelheid die een gemiddelde gezonde persoon nodig heeft van die vitaminen of mineralen om een tekort te voorkomen. Soms stelt een producent dat een supplement boordevol voedingsstoffen zit, maar als je dan de voedingsinformatie bekijkt, zie je dat de % VWR-waarden relatief laag zijn. Het feit dat een supplement een voedingsstof bevat, betekent niet altijd dat het ook een effectieve hoeveelheid is. Als je voor producten van een betrouwbaar merk kiest, zul je zien dat die vaak een hogere % VWR-waarde hebben, soms zelfs van meer dan 100%. Dit is belangrijk omdat wetenschappelijk is bewezen dat deze dosis een therapeutisch effect heeft.[i]

Actieve vs. inactieve ingrediënten

Net als bij voedingsmiddelen moeten bij voedingssupplementen altijd alle ingrediënten worden vermeld. Bij voedingssupplementen worden de ingrediënten onderverdeeld in actieve en inactieve of overige ingrediënten. Ze worden vermeld in volgorde van gewicht of hoeveelheid per portie, waarbij de actieve ingrediënten over het algemeen als eerste worden genoemd, omdat dit de voedingsstoffen zijn die voor de therapeutische effecten en gezondheidsvoordelen zorgen.

Inactieve ingrediënten zijn conserveringsmiddelen, vulmiddelen en kunstmatige kleur- of smaakstoffen. Deze worden vaak toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen, de smaak of het uiterlijk te veranderen of de productiekosten te verlagen. Een voorbeeld van een additief dat veelvuldig wordt gebruikt, is magnesiumstearaat. Magnesiumstearaat is een inactief ingrediënt dat veel supplementenproducenten gebruiken als antiklontermiddel en smeermiddel om de productiekosten te verlagen, omdat het voorkomt dat de ingrediënten aan de machines blijven plakken, waardoor de opbrengst hoger is. Hoewel magnesiumstearaat in het algemeen als voedselveilig wordt beschouwd, is het een onnodig ingrediënt dat geen gezondheidsvoordelen heeft. Bovendien is niet bekend wat de gevolgen zijn van langdurige inname van dit ingrediënt. [ii]

Hoogwaardige voedingssupplementen bevatten geen onnodige additieven. Inactieve ingrediënten zijn niet voor iedereen een probleem, maar ze kunnen een reactie veroorzaken bij mensen met voedselovergevoeligheden, -intoleranties en allergieën. [iii] [iv] Sommige hebben zelfs twijfelachtige langetermijngevolgen voor de gezondheid.[v]

Bij hoogwaardige voedingssupplementen is het gebruik van onnodige additieven en vulmiddelen tot een minimum beperkt, zodat je alleen de specifieke ingrediënten binnenkrijgt die je wilt.

Kwaliteit van de ingrediënten

Producenten van hoogwaardige voedingssupplementen gebruiken voedingsstoffen in de bio-identieke vorm, omdat deze een hogere biologische beschikbaarheid hebben. Als we vitaminen of mineralen binnenkrijgen, bepaalt de biologische beschikbaarheid hoeveel van de voedingsstof daadwerkelijk actief is in ons lichaam. Simpel gezegd: hoe hoger de biologische beschikbaarheid van een voedingsstof, hoe meer ervan de delen van het lichaam bereikt die de voedingsstof nodig hebben.[vi]

De biologische beschikbaarheid van ingrediënten is dus net zo belangrijk als de ingrediënten zelf. De biologische beschikbaarheid bepaalt in welke mate een voedingsstof het gewenste effect heeft in het lichaam. Voedingsstoffen met een hoge biologische beschikbaarheid zijn meestal aanwezig in een vorm die goed door onze cellen wordt geabsorbeerd en/of makkelijk door onze cellen kan worden afgebroken.

We kunnen dit het beste uitleggen aan de hand van de voedingsstof folaat. Folaat is een essentiële vitamine die we via onze voeding of voedingssupplementen moeten binnenkrijgen. Folaat wordt meestal aan voedingssupplementen of verrijkte voedingsmiddelen toegevoegd in de vorm van foliumzuur. Foliumzuur is een door de mens gemaakte vorm van folaat die vaak wordt gebruikt vanwege zijn stabiliteit en lange houdbaarheid.

Om foliumzuur te kunnen gebruiken, moeten onze cellen het eerst omzetten in de actieve vorm van folaat, gemethyleerd folaat. Veel mensen hebben echter een genmutatie die vaak niet wordt gedetecteerd en die ervoor zorgt dat ze foliumzuur niet kunnen omzetten naar de actieve vorm. Voor deze mensen heeft het dan ook geen zin om een voedingssupplement met foliumzuur te gebruiken om het folaatgehalte te verhogen. Een supplement dat de actieve vorm van folaat (gemethyleerd folaat) bevat, heeft een veel hogere biologische beschikbaarheid, omdat deze vorm van folaat direct door de cellen kan worden gebruikt.

Simpel gezegd kun je stellen dat hoe hoger de biologische beschikbaarheid, hoe beter.[vii] Daarom is het in de zoektocht naar een hoogwaardig voedingssupplement belangrijk om van elke voedingsstof in de samenstelling te onderzoeken of er uitgebreid onderzoek naar is gedaan en of het product de voedingsstof in een biologisch beschikbare vorm bevat. Als consument kan het lastig zijn om te achterhalen of een supplement hoogwaardige voedingsstoffen met een hoge biologische beschikbaarheid bevat, maar de meeste bedrijven die dit soort ingrediënten gebruiken, vermelden dit op de verpakking of in hun marketingmaterialen. Je kunt ook altijd bij een apotheek navragen of een voedingssupplement hoogwaardige ingrediënten bevat.

How to Read a Nutrition Facts Label

Is het supplement gecontroleerd door een derde partij?

De betere producenten van voedingssupplementen laten hun producten testen door een derde partij als dit voor de lokale markt en volgens de lokale regelgeving vereist is, om consumenten meer vertrouwen te geven in het product. Deze gerenommeerde externe organisaties gaan na of het product daadwerkelijk bevat wat er op de verpakking staat, of de formulering klopt, of alle actieve en inactieve ingrediënten zijn vermeld, ongeacht de hoeveelheid die in het product zit, en ze testen uitgebreid of de producten daadwerkelijk vrij zijn van veelvoorkomende allergenen of bestanddelen die intoleranties en overgevoeligheden veroorzaken (bijv. gecertificeerd glutenvrij).

In de meeste gevallen staat het op de verpakking van een voedingssupplement als het door een derde partij is gecontroleerd, maar je kunt altijd navraag doen bij een apotheek als je twijfelt.

VRIJ VAN veelvoorkomende allergenen

Doordat er steeds meer voedselallergieën en -overgevoeligheden zijn, is het heel belangrijk voor je gezondheid om na te gaan of voedingssupplementen geen ingrediënten bevatten waar je last van hebt. Als je een allergie, intolerantie of overgevoeligheid hebt, wil je zeker weten dat het product niet alleen vrij is van allergenen, maar dat er ook geen kans is op kruisbesmetting.

Er bestaat geen certificering voor hypoallergene supplementen, maar de betere bedrijven beschikken over uitgebreide standaardwerkwijzen om kruisbesmetting van allergenen te voorkomen. Ze zullen het ook duidelijk op het etiket vermelden als een product belangrijke allergenen zoals soja, zuivel, vis of schaaldieren bevat.

Als er een kans bestaat dat een ingrediënt in contact is gekomen met een allergeen, moet het product worden getest op blootstelling en moet het bedrijf openheid geven over zijn werkwijze.

Als je allergisch reageert op bepaalde voedingsmiddelen of ingrediënten, is het een goed idee om een merk te kiezen dat er prat op gaat hypoallergene supplementen te produceren.

quality supplement body image

Kies voor hoogwaardige supplementen om je gezondheid te ondersteunen

Voedingssupplementen die alleen hoogwaardige ingrediënten van betrouwbare leveranciers bevatten en die zijn ontwikkeld door voedingsexperts, kunnen een uiterst effectief en krachtig hulpmiddel zijn om je gezondheid te ondersteunen. Een hoogwaardig supplement biedt de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft en is VRIJ VAN onnodige additieven en veelvoorkomende allergenen.

Als je het na het lezen van dit artikel nog steeds moeilijk vindt om een hoogwaardig supplement te kiezen dat voor jou geschikt is, kun je altijd contact opnemen met een arts die jou kent en weet welke voedingsstoffen je nodig hebt voor een goed advies.

 


[i] EFSA Scientific Committee on Food; EFSA Scientific Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies. “Tolerable Upper Intake Levels for Vitamins and Minerals”. Accessed 01 Dec 2021. www.efsa.europa.eu 

[ii] Hobbs, C. A., Saigo, K., Koyanagi, M., & Hayashi, S. M. (2017). Magnesium stearate, a widely-used food additive, exhibits a lack of in vitro and in vivo genotoxic potential. Toxicology reports, 4, 554–559. https://doi.org/10.1016/j.toxrep.2017.10.003

[iii] Reker, Daniel, Steven M. Blum, Christoph Steiger, Kevin E. Anger, Jamie M. Sommer, John Fanikos, and Giovanni Traverso. “‘Inactive’ Ingredients in Oral Medications.” Science Translational Medicine 11, no. 483 (March 13, 2019): eaau6753. https://doi.org/10.1126/scitranslmed.aau6753.

[iv] Tuck, Caroline J., Jessica R. Biesiekierski, Peter Schmid-Grendelmeier, and Daniel Pohl. “Food Intolerances.” Nutrients 11, no. 7 (July 22, 2019): E1684. https://doi.org/10.3390/nu11071684.

[v] Baan, Robertv, Kurt Straif, Yann Grosse, Béatrice Secretan, Fatiha El Ghissassi, Vincent Cogliano, and WHO International Agency for Research on Cancer Monograph Working Group. The Lancet. Oncology 7, no. 4 (April 2006): 295–96. https://doi.org/10.1016/s1470-2045(06)70651-9.

[vi] Fairweather-Tait, Susan & Hurrell, Richard & Dael, P. & Dokkum, W. & Ducros, V. & Cashman, K. & Flynn, T.A. & Alegría, Amparo & Barbéra, R. & Farré, R. & Lagarda, M.Jesus & Macleod, F. & McGaw, B.A. & Sandström, B.. (1996). Bioavailability of Minerals and Trace Elements. Nutrition Research Reviews. 9. 295-324. 10.1079/NRR19960016.

[vii] Fairweather-Tait, Susan & Hurrell, Richard & Dael, P. & Dokkum, W. & Ducros, V. & Cashman, K. & Flynn, T.A. & Alegría, Amparo & Barbéra, R. & Farré, R. & Lagarda, M.Jesus & Macleod, F. & McGaw, B.A. & Sandström, B.. (1996). Bioavailability of Minerals and Trace Elements. Nutrition Research Reviews. 9. 295-324. 10.1079/NRR19960016.